Klachtenregeling
Het kan soms voorkomen dat ouders een klacht hebben over het gedrag of een beslissing, dan wel het nalaten van gedrag of het niet nemen van een beslissing door een leerkracht, de directie, het bestuur of andere bij de school betrokken personen. Voor die gevallen heeft de school een klachtenregeling. Een belangrijke hulp is ook de brochure ‘Klachten op school’, hoe los je ze op?’ Deze brochure kunt u downloaden vanwww.klachtenopschool.kennisnet.nl.
Het uitgangspunt bij een klacht is dat deze zal moeten worden opgelost binnen de school zelf. Als ouders een klacht hebben over het gedrag van een bepaalde persoon binnen de school, dan kan die klacht het beste besproken worden met de persoon om wie het gaat. Als dat niet tot een oplossing leidt, kan de klacht worden voorgelegd aan de directie.
Als ouders van mening zijn dat de klacht op de school niet naar behoren wordt opgelost, dan kunnen zij zich richten tot de interne contactpersoon.
De interne contactpersoon kan ouders informatie geven over de klachtenregeling en zal de ouders doorsturen naar de vertrouwenspersoon. De interne contactpersoon heeft een ondersteunende rol bij het zoeken naar een oplossing van de klacht met een doorverwijzende functie.
De interne contactpersonen zijn: Wesly Gademan.
De vertrouwenspersoon zal de klacht met de ouders bespreken en altijd eerst proberen alsnog intern tot een oplossing te komen. Daarbij kan de vertrouwenspersoon als bemiddelaar optreden. Ook kan de vertrouwenspersoon bijvoorbeeld voorstellen om een externe bemiddelaar aan te wijzen.
Pas indien ook de bemiddelingspoging niet tot een oplossing leidt, kunnen ouders een klacht indienen bij de klachtencommissie waarbij de school is aangesloten: de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs. De vertrouwenspersoon kan zo nodig de ouders behulpzaam zijn bij het indienen van de klacht en het formuleren ervan.
De klachtencommissie zal altijd in haar oordeel betrekken of voldoende ondernomen is om tot een oplossing van de klacht binnen de school te komen. De klachtencommissie zal uiteindelijk een uitspraak doen over de gegrondheid van de klacht en de school soms ook een advies geven over eventueel te nemen maatregelen.
De vertrouwenspersoon is
dhr. Pieter-Jan Landsheer
p/a NIM maatschappelijk werk
Postbus 6841
6503 GH Nijmegen
Telefoon: 024-3232751
Mobiel: 06-34000283